دست نوشته های روزالیند فرانکلین

چه فرقی داره روزالیند باشم یا شاخه نبات حافظ یا معشوقه سعدی :)

دست نوشته های روزالیند فرانکلین

چه فرقی داره روزالیند باشم یا شاخه نبات حافظ یا معشوقه سعدی :)

نگارنده در مورد مطالبی که ادعا میکند هیچ ادعایی ندارد چه برسد به این سطور که هیچ ادعایی در موردشان ندارد.:)

Related image
یه پست در مورد اینکه دکترا بخونیم یا نخونیم داشتیم در ادامه همون پست میخوام برای کسانی که تصمیم گرفتند دکترای داخل بخونن در مورد آزمون یه توضیحاتی بدم.
من زمانی که داشتم برای کنکور میخوندم تز ارشدمو هم زمان باید انجام میدادم و متمرکز درس نخوندم. نمیتونم دقیق بگم از کی شروع کردم و چقدر درس خوندم اما میتونم بگم خوب و عمقی خوندم... و خوندن برای کنکور دکترا یکی از مفیدترین ساعات مطالعه من بوده.
روزمو جوری تنظیم کرده بودم که میرفتم دانشکده کارای تزمو انجام میدادم بعداز ظهرها معمولا میرفتم کتابخونه و مطالعه میکردم.. هر چی به زمان کنکور نزدیکتر میشدیم ساعات مطالعه من زیادتر میشد تا جایی که سه هفته مونده به کنکور از استادم اجازه گرفتم و فقط برای کنکور خوندم... اون سه هفته از ساعت 8 صبح تا 9 شب درس میخوندم . .. البته همه این ساعتها مفید نبود..من یادمه اینقده حوصله م سر میرفت که حتی بینش نشستم سریال " خانه ما" تماشا میکردم... یعنی شده بود جز عادتهای روزانه که هر روز یه قسمت از این سریالو ببینم :)) اما حس و حال خوبی داشتم.
اولین کاری که باید انجام بدین اینه که با دانسته های الان، که شاید حتی شروع هم نکرده باشین به خوندن و چیزی یادتون نباشه از درسها .. نمونه سوالهای دو سال گذشته رو پیدا کنین و سعی کنین حلشون کنین... این قضیه حیاتی ترین مساله در روند خوندن هست... و نکته حیاتی ش هم اینه که ابتدای خوندنتون شروع کنین به انجام این تست نه دو روز مونده به کنکور (مشابه کنکور سراسری و کتابهای زرد عمل نکنین).. دلیلش خیلی ساده هست... ما در دانشگاههای مختلف و تحت آموزش افراد مختلفو با رفرنس های مختلفی درسها رو پاس کردیم و گذروندیم..  مخصوصا در دوران ارشد تفاوت سرفصل ها خیلی زیاددد میشه..برخی مفاهیم رو اصلا ممکنه به شما آموزش نداده باشند.. همون ابتدا باید بدونید که چه سرفصل هایی در کنکور میاد.. کدوما رو بلدین و با یادآوری و خوندن از پسش بر میایند و کدوما رو باید به شکل یک درس جدید بخونید.
ما درسهای اختصاصی داشتیم و زبان و هوش و استعداد.
درصد اختصاصی من خیلی بالا بود.. اون زمان تقریبا 70 درصد اینا زدم اختصاصی رو که نسبت به زمان خودم و درصدهای بقیه خیلی خوب بود.... چیزی که منو از رتبه برتری انداخت درصد زبان بود... چون هیچ سرمایه گذاری انجام نداده بودم و حدود بیست درصد زدم که خب جای تلاش خیلی بیشتری داشت اگه سر جلسه مدام به آموخته های کانون زبان دوره راهنمایی و دبیرستان مراجعه نمیکردم :)))
برای زبان نمیتونم توصیه ای کنم جز اینکه بگم روزانه دو ساعتی براش وقت بذارین و بخونین .. درصد بالای زبان خیلی کمکتون میکنه.
برای هوش من یه کتاب مدرسان شریف خریده بودم که بد نبود.. یه سری سوالای روتین میاد که شما رو باهاش آشنا میکنه.. خوبه قبلش دستتون راه افتاده باشه ونمونه ها رو دیده باشین.
به نظرم برای هوش و زبان به اندازه معقول از حالا سرمایه گذاری کنید اما بیش از حد مانور ندین روش.. چون یه نقطه بهینه دارند و نمیشه توی سه ماه شما بلندپروازی کنین و به درصد بالا برسید.. اما در عوض هر چی روی اختصاصی سرمایه گذاری کنید به صورت تابع نمایی جواب میگیرید (یعنی خطی نیست و خیلی بیشتر از حد تلاش نتیجه میگیرید)
در مورد درسهای اختصاصی هم باید بگم من هیچ وقت از روی جزوه درس نمیخوندم... هیچ وقت.. از سال اول دانشگاه همیشه کلی جزوه های قشنگ مینوشتم اما تعداد درسهایی که از روی جزوه رفتم جلو اندازه انگشتای یک دست هم نیست.. و به نظرم کار خوبی انجام دادم. شما توی جزوه مفاهیم رو نمینویسی اما توی کتاب همه چیز توضیح داده میشه.. فرصت اینکه پایه منطقی ذهنتون رو برای اون درس آماده کنین از دست ندین و از روی منابع اصلی اونهم با زبان انگلیسی مطالعه کنید..  زبان فارسی متاسفانه در انتقال مفاهیم سنگین درسی خیلی ناکارآمد هست و بعضی جاها حتی مفاهیم رو اشتباه منتقل میکنن. (من عاشق زبان فارسی هستم اما باید کتابهای ترجمه شده رو بخونید تا بفهمید من چی میگم.)
در مورد آزمون دکترا هم همین کار رو انجام دادم یعنی از روی متون زبان اصلی خوندم... اما  رفرنس هایی که قبلا خونده بودم رو انتخاب کردم که وقتم هدر نره و من باهاشون آشنا باشم.. یه جاهایی تمرین حل کردم حتی (باورتون نمیشه اما کلی از سوالای کنکور از روی کتاب رفرنسی که خوندم و تمرینهای اون بود و من قبل کنکور مطمین بودم که از این فصل فلان تمرین سوال کنکوره)... کتاب تستها های ارشد رو نگاهی انداختم(فقط نگاه).. خلاصه نویسی کردم (دوستان خواهشا خلاصه نویسی کنید  نه هر چیز نویسی).
نکته به شدت مهم اینه که طراح سوالات کنکور اساتید با تجربه و کله گنده دانشگاههای خوب تهران هستند... بیاین بحثی سر عادلانه بودن یا نبودنش نکنیم و به عنوان یه حقیقت ازش استفاده کنیم. خب پس در قدم دوم برید استادای خفن دروس اختصاصی رو پیدا کنید و حتمااااا جزوه مربوط به اون درس رو کپی بگیرید... یه نگاهی به سر فصلها بندازید و با سوالهای کنکور مقایسه کنید .. در این مرحله متوجه تشابه بسیار زیاد سرفصلها و سوالها میشید... در واقع یکی از معضلات آزمون دکترا اینه که شما ممکنه ندونسته کتاب یا رفرنسی بخونید که سالهای نوری با اون کتاب مورد نظر طراح فرق داشته باشه و با وجود زحمت زیاد نتیجه ای حاصل نشه. .. این مرحله جلوی همچین اشتباهی رو میگیره ضمن اینکه مطمین باشید نصف سوالها از همون جزوه های مذکور هست.
از روی جزوه سرفصلها رو بخونید سوالها رو نگاه بندازید و جلو برید.. برای دوستانی که میبینن سرفصلهای جزوات کاملا متفاوت هست با چیزی که خودشون در دانشگاه یاد گرفتند بهتره که کتاب معرفی شده توسط استاد خفنا رو بخونن و بعد جزوه ش رو بخونن.
تا اینجا شما مطالب رو یاد گرفتین و تمرین کردین .. اگه امتحان پایان ترم بود خیلی هم خوب میتونسین نمره بگیرین. اما ویژگی درسهای اختصاصی این هست که به راحتی به خاطر سپرده نمیشن و نیاز به تکرار بسیار دارند.. همینه که یه نفر با کسب نمره خوب نمیتونه در آزمون موفق باشه... پس باید چیکار کرد؟ تکرار مداوم
من اون سه هفته ای که از استادم اجازه گرفتم رو اختصاص دادم به تکرار دروس به روش لایتنر.. نه اینکه بشینم و کارت درست کنم اما سعی کردم به روش لایتنر نکاتی که نوشتم رو مرور کنم.
1-2-4-8-16-32-64
این اعداد چی هستند. اینا بر اساس تابع نمایی نوشته شدند و گفته میشه اگر مطلبی رو بر اساس این بازه زمانی مرور کنید هیچ گاه فراموش نمیکنید. من سعی کردم بر این اساس مرور کنم.. به خصوص که رشته من فنی هم هست و  کلی فرمول بود که باید بلد میبودم و کمک بزرگی بود بهم.


  • موافقین ۱ مخالفین ۰
  • ۹۷/۰۹/۱۳
  • ۲۲۳ نمایش
  • روزالیند فرانکلین

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی